Sun Tzu varoitti Nokiaa

Kiinalainen Sun Tzu raapusteli talteen näkemyksiänsä sodankäynnistä jo ennen ajanlaskumme alkua. Kun aikaa sittemmin ryhdyttiin laskemaan, arvioitiin Sun Tzun eläneen joskus 476 – 221 eaa välisenä aikana. Hänen kuuluisa bambukirjansa Sodankäynnin taito on paperipainoksena tullut hyväksytyksi länsimaissa jopa talouselämän ohjekirjasena.

Nokia on pinteessä

Kahden miljoonan Lumian myynti ei täytä odotuksia, kun samaan aikaan asemia menetetään kukkaroystävällisemmissä malleissa.

On varsin suoraan todettava pulmain keskittyvän nimenomaan markkinointiin. Lumia on kelpoinen tuote. Etenkin mallit Lumia 800 ja Lumia 900 ovat saaneet voittopuolisesti myönteisiä kommentteja.

Nyt ei hierrä tuote. On kasaantunut kommelluksia, jotka valitettavasti kertovat alentuneesta kyvystä toimittaa tuotteita markkinoille suunnitellulla tavalla. On Nokia nimittäin jälleen aivan tuoreeltansa tullut liitetyksi mitä moninaisimpiin ongelmiin yrittäessänsä saada otetta Yhdysvaltain markkinoista.

En ole tietoliikenteen asiantuntija, mutta laitteessa, jolla on tarkoitus pitää yhteyttä maailmaan ja ihmisiin, yhteyden katkeaminen kuulostaa, jos ei suorastaan fataalilta, niin vähintäänkin serioussilta pulmalta. Havaitusta viasta ja pikaisesta korjauksesta lennättää Helsingin Sanomat.

Myöskin kaupankäynnin aloittaminen päivänä, jolloin kaupat ovat kiinni, särähtää jopa vailla myyntikokemusta olevan korvaan jollakin tapaa erikoiselta. Edelleen Sanomat Helsingistä.

Monessa kaupassa Ameriikoissa on Lumia kuulemma myyty loppuun. Ei valtaisan kysynnän tautta, vaan siksi, että kauppaan keskellä metropolia oli varattu kappalemääräisesti peräti vaatimaton määrä laitetta.

Tuote on kelpoinen, mutta ei mene kaupaksi

Mikä voi olla syynä, kun hienosti muotoiltu nykyaikainen intelligentti telefooni ei mene kaupaksi toivotulla tavalla? Vastausta on haeskeltava useammalta suunnalta, koska syitä on useita.

Näen, että tuotetta yritetään kaupustella väärällä mantereella, väärälle kohderyhmälle ja väärällä keinostolla. Manner ja kohderyhmä ovat haasteellisimmat mahdolliset ja keinosto varovaisesti todeten optimistinen.

Se, että Lumiaa nyt työnnetään amerikkalaisten taskuihin lähes ilmaiseksi, toki auttaa kasvattamaan kappalemääräistä myyntiä, mutta tunnetusti on ilmaiseksi myymisessä myöskin haittapuolia erityisesti ansaintalogiikan näkökulmasta.

Nokia ei ole peljästynyt haasteita

Olemme tilaisuudessa perustellusti kritisoida Nokian johtoa monestakin seikasta, mutta emme rohkeuden puutoksesta. Onko kyseessä jopa uhmapäisyys, jääköön kunkin oman arvioinnin varaan.

Nokian ilmoituksen mukaan menestyminen Amerikan Yhdysvalloissa on sen tavoitteissa aivan ykkösenä. Kun lisäämme tähän, että kuluttajasegmentti, johon Nokia ilmoittaa tähtäävänsä, ovat nuoret edelläkävijät, voimme todeta vaikeuskerrointa lisätyn tavalla, joka tekee suorituksesta tarpeettoman vaikean.

Summamme todellakin summarum, Nokia on valinnut painopisteeksensä kovimman mahdollisen toimintaympäristön ja siellä edelleen ne kaikkein hankalimmin käännytettävät apple- ja androidfanit, joilla jo on kiveen hakattu näkemys eri kännykkämerkeistä ja näistä niin kovin muodikkaista ekosysteemeistä.

Muutos markkinointiin

On yrittetty luoda hypeä. On korostettu sosiaalisen median ominaisuuksia, mutta ei ole suurelle yleisölle edes selitetty, mitä ihmettä ihmiset somesta muka hyötyisivät.

Ei ole markkinoitu niitä perusasioita, joihin nimenomaisesti kehoitin painottamaan viestinnän. Se on puhelun soittaminen ja puheluun vastaaminen, sekä tekstillisten viestien lähettäminen ja vastaanottaminen. Itse olin nysin saatuani tohkeissani juuri näiden perusasiain helppouden tautta.

Kehoitan ottamaan käyttöön aiemmissa kirjoituksissani suosittelemani markkinointikeinot. Nokian perinteinen keinosto ei nyt toimi, koska Nokian edelläkävijyys on mennyttä erityisesti Yhdysvalloissa.

Tarvitaan ohjeistavaa mainontaa brändimainonnan sijaan. Tarvitaan markkinointia ostoskanavilla, joilla kuluttaja voidaan ajan kanssa vakuuttaa Lumian toimivuudesta. Edelleen neuvon ystävällisesti kohdentamaan markkinointiponnisteluja hieman vanhempiin ikäluokkiin, joille Lumian käyttöliittymän laatat nähdäkseni soveltuisivat erinomaisesti.

Kyse on nyt siitä, että ne, jotka Lumiasta saattaisivat pitää, eivät sitä tunne. Ilotulitukset, poptähtien ympärille keskittyvät juhlat ja brändimainonta eivät ole hyödyksi.

Paukahtelevat henksulit

Voisin toki hetken aikaa paukautella henksuleitani ja koota tähän kaiken strategillista toimintaa koskevan ystävällisen ohjeistukseni, jonka eri kirjoituksissani olen Nokialle tarjonnut.

Voisin kertailla esimerkiksi neuvoni jättää vähemmälle pään seinään hakkaaminen Amerikoissa, ohjeeni voimistaa läsnäoloa kehittyvillä markkinoilla ja kehoitukseni keskittyä pitämään saavutetut asemat uusien valloitusten asemesta. Vaatimattomana persoonana luonnollisestikin jätän henksulini rauhaan…

Jää nähtäväksi, oliko Nokian rynnistys Amerikan Yhdysvaltoihin hölmön tölväys, vaiko saavutetaan sillä pysyväinen sillanpää. On joka tapauksessa kiistatonta, ettei operaatio ole vielä tuottanut vuotettua menestystä. Muutos on välttämätön. Katson, että menettelemällä ystävällisen ohjeistukseni mukaisesti, on vielä mahdollista onnistua.

Tämän mittaluokan strategillista tointa, joka Ameriikan valloittaminen on, ei ole mahdollista vain jättää kesken, saatikka perua. Jaan toimitusjohtaja Elopin kannan, jonka mukaan nyt on vain jatkettava, kunnes menestystä tulee. Kuten joku joskus sanoi, arvat ovat heitetyt.

Sun Tzun varoitus

En periaatteessa hyväksy sodankäynnin oppien – Sun Tzun, Clausewitzin, omieni, taikka muidenkaan – yleistettävyyttä yritystalouden piirissä.

Nokian toiminta kuitenkin kovin eläväisesti tuo mieleheni Sun Tzun opettavaisen kertomuksen korskeasta komentajasta, joka jätti omat tukialueensa ahnehtiaksensa voittoa vihollisestansa hyökkäämällä kauas tämän maahan kaikella voimallansa. Kun oli hän jättänyt oman valtakuntansa suojattomaksi, riensi vihulainen sinne. Ahnas komentaja joutui kiiruusti palaamaan menettäen jo saavuttamansa voiton ulkomailla ja jääden tappiolle myöskin kotonansa.

Kun olin nuori, aloin ikääntyä. Ikäännyttyäni en enää ollut nuori, mutta ikääntyminen jatkui. Aika kuluu ja vuodet vierähtelevät. Asiasta musisoi suurin piirtein Nokian kännykkäliiketoiminnan ikäinen laulu- ja soitinyhtye Helloween sävellyksellänsä March of Time.

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Advertisements