Jolla – sentimentaaliset hupsut?

Matkapuhelinvalmistaja Nokian ollessa vielä maailman suurin, ohjeistin ystävällisesti perustamaan ja kasvattamaan itsellisen yksikön, jossa olisi täydellinen vapaus puhdistetulta pöydältä ja täysin ilman rajoituksia suunnitella uudenlainen intelligentti telefooni.

Aivan ei ohjeistustani noudatettu, vaikka Nokia N9 toki on loistava esimerkki uudenlaisesta ajattelusta sisällön ja ulkokuoren osalta. Petyin toimitusjohtaja Stephen Elopin kovin tylysti ilmoitettua, että on N9 yhtiönsä viimeinen MeeGoa käyttävä laite, ostivat kuluttajat sitä kuinka paljon hyvänsä.

Nokian peräti rajut irtisanomiset johtivat pyrkimykseen kantaa osa irtisanotuista taikka irtisanoutuneista uudelle uralle. Tätä tarkoitusta varten perustettiin Nokian Bridge -ohjelma, jonka kautta on syntynyt uutta ja mielenkiintoista yritystoimintaa entisten nokialaisten ympärille.

Jolla

Kesän hiljaisena uutisaikana, kun hyvät ja innostavat jutut ovat kivenmurikkain alla ja komerojen pimennoissa… Jokaisella uutissivustolla, jokaisella keskustelualueella, aamuteeveessä, päivän vieraana, iltalehdissä, yökylässä… Jolla Oy, eräs Bridge -ohjelman hedelmistä.

On selvää, että Jollaa käsittelevässä uutisoinnissa on osansa yleistä sopuli-ilmiötä ja kesäistä ruokolahdenleijonaa. Kiintoisampi puoli onkin sitten se, että uutistoimituksissa ympäri maailman on ylipäätänsä osattu tarttua tähän periaatteessa hyvinkin pieneen uutiseen.

Paitsi mediapoliitillisesti ja sosiologisena ilmiönä, on Jollan saama huomio kiinnostava osoituksena siitä valtavasta potentiaalista, joka ympäröi MeeGoa ja Nokian N9 -puhelinta. Siitä kaikesta asiantuntijain ja kuluttajain piirissä virinneestä aidosta kiinnostuksesta, jonka Nokia heitti pois ja tuhluuksiin.

Ei edes rahalla

Kyse on toki liiketoiminnasta, mutta mediamylläkkä osoittaa suurten, boldaan ystävällisesti, tunteiden vellovan Nokian ja erityisesti MeeGon ympärillä. Kyse ei ole vain mitattavista kvantitatiivisista suureista, kuten rahasta, vaan ennen kaikkea muuta on nyt kyse kvalitatiivisista seikoista ja emootioista. Näitä tunteita ei Nokia osannut tunnistaa, eikä siksi myöskään kunnolla arvioida ja mitata.

Millään määrällä maksuvälineitä ei voida ostaa kuluttajain spontaania innostuneisuutta ja välitöntä tunnepohjaista sitoutumista. N9 oli ja edelleenkin on laite, joka tällaista herättää. Jolla Oy on tämän tunnistanut, onhan samaa intoa ja paloa heilläkin.

Tehdäänpä tämä seikka nyt selväksi. Spontaani innostuneisuus ja välitön tunnepohjainen sitoutuminen ovat täysin eri seikat, kuin esimerkiksi sosiaalisen median kautta hypettämällä luodut positiiviset mielikuvat. Ensimmäisiin liittyy aito kuluttajalähtöinen pörinä, toiset yritetään luoda keinotekoisella ja osittain jopa maksetulla pörinällä.

Kohti valoa

Kun Jollan toimitusjohtaja Jussi Hurmola lyhyen twitterviestinsä jälkeen revittiin kaikkialle vakuuttamaan, että Jollan aie tuoda markkinoille, ei ensi vuonna, vaan jo kuluvana, eikä yhtä, vaan peräti kaksi uutta MeeGo -puhelinta, on varmasti totta, tunsin voimakasta iloa.

Turhautuminen Nokian toimintaan kääntyi Jollan myötä sukkelasti valoisammaksi katseeksi kohti tulevaa. Kuluttajain aito innostus yhdistettynä suunnittelijain puhtaaseen pöytään on loistava lähtökohta luoda jotakin uutta. N9 osoitti, että uudesti ajateltu perinteinen tuote voi olla välitön menestys.

Itsellinen yksikkö

Voimme perustellusti todeta, että nyt on olemassa vahvasti suomalaisin voimin toimiva kaipailemani itsellinen yksikkö, joka riittävien ulkopuolisten voimain tukemana varmasti kykenee tuomaan markkinoille innostavia tuotteita.

Toista Nokiaa Jollasta ei tule. Olihan Nokia vahvimmillansa teollisen kauden monsteri, joka nyt yrittää asemoitua moderniksi suunnitteluorientoituneeksi yritykseksi. Tavoite on sama kumpaisellakin, mutta toinen aloittaa rakentamaan alusta ja toinen koittaa hädissänsä sopeutua.

Voimme pikemminkin todeta, että Nokia yrittää tulla toiseksi Jollaksi.

Onnistuuko?

Vielä ei ole varmuutta Jollan onnistumisesta. On kerätty rahoitus vasta suunnitteluun, ei tuotantoon, eikä markkinointiin.

Kohun ja pörinän ansiosta tarve markkinoida etenkään sofistikoituneempaa mallia tulee olemaan hyvin rajattu. Tieto tulee internetissä ja sosiaalisessa mediassa leviämään aivan itsestänsä, kuten kävi N9:n kohdalla.

Tämä spontaani pörinä hieman ironillisesti on juuri sitä, mitä Nokia nyt hampaansa irvessä yrittää väen väkisin ja tähän saakka heikoin tuloksin saada aikaan Lumian kohdalla.

Nokian plänbii?

Jollan toiminnan tuloksena kasvaa myöskin yksi varavaihtoehto, yksi plänbii lisää Nokialle, jos ei kaikki Windows Phonen kanssa jostakin syystä onnistuisikaan. Muista varavaihtoehdoista tämä poikkeaa siinä, että tämä on aito mahdollisuus kasvaa.

Mitä paremmin jolla menestyy, sitä vahvemmaksi muodostuu MeeGon varaan rakennettava ekosysteemi. Mitä vahvempi on tämä ekosysteemi, sen helpompi myöskin Nokian olisi sinne tulla uudestaan mukaan.

Koska asiasta ei ole Nokian toimesta esitetty skenaarioita julkisuudessa, en myöskään itse ryhdy ohjeistamaan tämän enempiä. Asia on eräällä tavalla herkkä Nokian yrittäessä sitoutua kumppanuuteensa Microsoftin kanssa.

Samassa venheessä

Jolla on uusi valonsäde Nokian kotimaasta. On selvää, että Jollan toiminnan kasvu ja vahvistuminen helpottavat myöskin Nokian asemaa, koska sen ei enää itse tarvitse kantaa huolta MeeGosta. Nokian julkisuudessa esittämät kannat osoittavat, ettei MeeGoa lopulta haluttukaan hyljätä, vaan sen annettiin kasvaa itselliseksi ja omillansa toimeen tulevaksi.

Se, että MeeGo ja suomalainen mobiiliosaaminen jatkavat elämäänsä Jollassa, on kaunis ratkaisu. Jolla vaikuttaa liiankin hyvältä ollaksensa totta. Ensimmäiset laitteet on kuitenkin tuotava kuluttajille ajallansa, muussa tapauksessa innostus väljähtyy ja tunteet jäähtyvät.

Näen asian siten, että meille suomalaisille on nyt annettu uusi mahdollisuus.

Vetoan koko suomalaiseen yhteiskuntaan, jotta Jolla saisi kaiken tarvitsemansa tuen hyödyntääksensä tämän tilaisuutensa. Kyseessä on paitsi suomalaisen, myöskin laajemmin eurooppalaisen mobiilialan tulevaisuus.

Paljonko on sopivainen osuus sentimentaalisuutta liiketoiminnassa? Nokia on sitä tunnistanut ja tunnustanut aivan liian niukasti. Onko Jolla sitä jo liiaksi? Ei ainakaan markkinavoimain sentimentin mukaan.

Älypuhelimen jälkeen seuraava suuri askelma, ehkä jo vuosikymmenen sisällä, on aito tunneälypuhelin. Kyse ei tule olemaan vain käyttäjän hymyn tunnistamisesta ja muista trivialiteeteista, vaan laajemmasta sisältöjen, situaatioiden ja lokaatioiden analysoinnista yhdistettynä uudenlaisiin antureihin.

Y&T – Sentimental Fool.

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Advertisements