Nokia onnistui

Haluan onnitella mobiililaitevalmistaja Nokiaa kahdesta merkittävästä saavutuksesta. Ensinnäkin on se onnistunut kääntämään kokonaislaitemyyntinsä kasvuun, ja toiseksi on se onnistunut peräti dramaatillisessa suunnan muutoksessa. Nokia itse lennättää näitä miellyttäviä uutisia tiedotteessansa.

Merkittävin uuteen menestykseen johtanut muutos on koko laajan kännykkäpaletin modernisointi ja yhdenmukaistaminen muoto- ja värikielessä. Nokia hyväksyi pitkän rimpuilun jälkeen sen toden asian, että nykyaikainen kännykkä on muodoiltansa pelkistetty ja jättää se lähinnä ohjelmiston tehtäväksi käyttäjänsä yllättämisen positiivisesti.

Jotta ohjelmiston käyttökokemus olisi miellyttävä, moderni kännykkä loistaa nimenomaan fyysillisenä käyttöliittymänä näihin sovelluksiin. Tämä tarkoittaa muiden muassa herkkää näyttöä, kirkkauden sopeutumista ympäristöön ja käyttötarkoituksen mukaista kokoa.

Lumia toteuttaa nämä uudet vaatimukset mallikkaasti.

Raportoidulla neljänneksellä toteutunut 8.8 miljoonaa myytyä Lumiaa ei toki sinällänsä ole maita mullisteleva lukema, mutta ratkaisevaa on yhä nouseva suunta. Tulee lisäksi muistaa, että vielä tässäkin vaiheessa lähes jokainen uusi Lumia menee uudelle käyttäjälle, toisin sanoen kyseessä ovat ekosysteemin reaaliset kasvuluvut.

Myydyt Lumiat

Myydyt Lumiat

On selvää, että tällaisen kasvun jatkuessa tilanne paranee sukkelasti kauttaaltansa. Edistyvä laitemyynti nimittäin suoraan merkitsee kasvavaa sovelluskauppaa, lisääntyvää musiikkimyyntiä ja karttapalvelujen käyttäjämäärän suotuisaa kehittymistä.

Menestys ei koske vain Lumiaa. Vaikka vuoden takaiseen verrattuna onkin myynti peruskännyköissä miinuksella, on suunta sielläkin ylös. Edellisellä raportoidulla neljänneksellä myytiin 53,7 miljoonaa peruspuhelinta ja nyt raportoidulla 55,8 miljoonaa.

Kosketusnäyttö johtaa aivan erilaiseen, simplistiseen laitteeseen. Silti myös peruskännyköiden on seurattava muotokielessä älypuhelimia säilyttääksensä nykyaikaisuutensa ja ollaksensa houkuttelevia kuluttajain silmissä.

Nokia toteutti tämän prinsiipin ja menestystä alkoi tulla. Itse asiassa on Nokia nyt tilanteessa, jossa kännykkäliiketoiminnan myynti Microsoftille eräiden kommentaattoreiden mielestä vaikuttaakin yht’äkisti hätävarjelun liioittelulta.

Kuitenkaan, aiemmin raapustelemani näkemyksen mukaisesti ei Nokia voi historiansa ja yrityskulttuurinsa takia enää tyytyä vingauttelemaan toista, kolmatta, neljättä, viidettä, kuudetta, taikka jopa seitsemättä stradivariusta kännykkämarkkinoilla, vaan pyrkii Nokia perusluontonsa mukaisesti jälleen luomaan uusia markkinoita niitä vuosikaudet hallitaksensa.

Joka tapauksessa tällainen menestys tarkoittaa parempia asetelmia tulevaisuudessa, oli Nokian nykyinen kännykkäliiketoiminta kenen hallussa tahansa. Jos kauppa toteutuu, Microsoftin ei missään tapauksessa kannata oikopäätä luopua peruskännyköistä. Saa se nimittäin niistä sen varsinaisen aarteensa, eli satoja miljoonia uusia käyttäjiä, asiakkaita.

Microsoftille Nokian peruskännykät ovat valtaisa mahdollisuus. Sen gigantillinen tehtävä on rakentaa silta peruskännyköistä Windows -kännyköihin. Itse lähtisin nikkaroimaan käyttöjärjestelmästä ja kännykästä toiseen johtavaa päivityspolkua.

Kaiken keskellä on toki muistettava, että nykyinen älykännykkä on tulevaisuuden peruskännykkä, jos sitäkään. Kun aistiärsykkeet yhä enämpi irtautuvat fyysillisestä pienestä laitteesta, kun ne puetaan päälle, asetetaan silmille ja hermoille, kun niistä rakennellaan seitsemäs aisti, saavumme jälleen perustavain prinsiippien maastoon.

Miten käynee tulevassa? Ihminenkö, vaiko tekniikka ohjaa? Mitä sanoisi Descartes näistä uusista laajennetun todellisuuden aistiärsykkeistä? Olisivatko nämä hänelle ne kuulut daemonit – se deus deceptor?

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Advertisements