Rovio – Angry Birds ei kestä lennossa?

Pääkaupungista Helsingistä sähköttää paikallinen Sanomat politiikan ja talouden toimittajan Juhani Saarisen kiintoisaa kirjoitusta Rovio ei pysy enää kilpailijoiden vauhdissa. Toimittajan mukaan eräs syy moiseen on ilmaispelien yleistyminen ja Rovion hitaus näihin siirtyä. Nämä free to play -pelit ovat maksuttomat hankkia, mutta sitten pelin aikana asettavat pelaajansa tämän tästä kiusaukseen ostaa erilaisia pelaamista helpottavia lisäominaisuuksia pelihahmollensa, lisää sisältöä pelimaailmaan, uusia tasoja, ynnä muuta sellaista.

Rovion menestyksen tasaantuminen kuitenkaan ei johdu pelien maksusysteemien muuttumisesta, vaan siitä, ettei Angry Birdsin jälkeen ole löydetty toista yhtä loistavaa peli-ideaa. Alkuperäinen Angry Birds oli ja edelleen on erittäin matalan oppimiskynnyksen omaava pelaajaansa innostava ja palkitseva elämys. Juuri tässä ensimmäisessä kaikki perusasiat pelaamisessa ovat kohdillansa ja käytettävyys huippuluokkaa.

Mobiililaitteiden kosketuskäyttöliittymän hyödyntäminen aivan tuoreeltansa on merkittävimpiä tekijöitä menestyksen takana. Jujun oppii sukkelasti lähes jokainen vauvasta vaariin: sormella ritsaa vetämällä asetetaan suunta ja vauhti, näpin vapauttaminen päästää linnun lentoon ja lennonaikainen näytön napsautus saa aikaan jonkin lintukohtaisen vaikutuksen, esimerkiksi lentonopeuden lisääntymisen.

Ankkäriä tehtiin hyvällä menestyksellä eri teemoissa uudelleen, esim. Space ja Star Wars, mikä todistaa peli-idean kantavuudesta. Sen sijaan Angry Birds Go ja Epic ovat jo aivan eri genren pelejä, eikä niiden aiempia vähäisempi menestys johdu juurikaan muusta kuin siitä, etteivät ne ole yhtä hyviä pelejä. Muistakaa, että änkkärien pitäisi olla helppoa ja hauskaa leikkiä.

Näen, että Rovion siirtyminen ilmaispeleihin juuri Angry Birds -peruspelien suurmenestyksen jälkeen oli strategillinen virhe. Jos hallussasi on jättimenestys, miksi antaa seuraava peli ilmaiseksi? Ja jos toteutat pelejä ilmaispeleinä, niin miksi juuri ne pelit, jotka selvästikään eivät ole yhtä lailla koukuttavia? Tällöin käy helposti niin, ettei pelistä tule sitä ensimmäistäkään maksua.

Haluan tässä yhteydessä mainita myös Rovion tavasta ähkyistää pelaajan pelikokemus. Jos peli maksaa euron, olisi aivan sallittua rajoittaa pelin läpipeluun kesto johonkin muutaman viikon ja muutaman kuukauden väliin. Mutta änkkärissäpä pitää kerätä vielä ne kultamunat ja läpipelata vastaavat kentät… Ja jotta olisi tilaisuudessa saada vakkaansa kaikki kultaiset emon ulkopuolella kehittyvät munasolut, on kaikista kentistä saatava kolme tähteä.

Voi Juutas sentään! Tässä kultamunien etsinnässä innostus laskee, turhautuminen kasvaa ja palkitsevuuden kokemus lähes katoaa, kun samoja kenttiä jyystetään rutiininomaisesti läpi ne täydet kolme tähtöstä tavoitteena joka ikisestä maisemasta. Tämä koskee samalla tavalla aivan ensimmäistä änkkäriä kuin seuraaviakin.

Arvelen, että moni turhautuu jo siinä ensimmäisessä änkkärissä. Kultamunia pitäisi olla vähemmän ja helpommin saavutettavissa, eikä missään vaiheessa tulisi lähes pakottamalla houkutella pelaajaa Facebookiin tai muualle someen. Erilaiset käypä tykkäämässä meistä -sivupolut ovat nähdäkseni aivan turhia.

Ylipäätään suuressa linjassa Ängry Birds -pelit ovat kaiken aikaa vaikeutuneet. Sellaista helppouden kokemusta, joka oli ensimmäisessä änkkärissä, ei enää ole näissä uusimmissa. Jopa näiden ritsapelien lintuhahmot ovat käytöltänsä monimutkaistuneet ja yhä ihmeellisempää kikkaa on pitänyt opetella. Go ja Epic ovat aivan oma lukunsa, niiden opiskeluun en aio käyttää aikaa.

Kirjoituksessa mainitaan vuonna 2016 olevan tulossa ensimmäinen Angry Birds -elokuva. Tämä on peräti mainio uutinen. Monessa oheistuotteessa änkkärihahnot ovat jo osoittaneet toimivuutensa, miksikäs eivät ne toimisi myös cinematografiassa? On selvää, ettei hurjistuneissa linnuissa ole samaa syvällisyyttä, kuin vaikkapa muumeissa, mutta kyllä niihinkin on karaktääriä lisättävissä, jolloin jokainen löytää sen oman lintusensa. I’m the bomb!

Näen änkkärielokuvassa mahdollisuuden myös peleissä palata takaisin perusasioihin. Ohjeistan Roviota elokuvan yhteydessä tekemään yksinkertaisen ja kultamunattoman perusänkkärin, jonka pelaaminen on ensimmäisen veroinen innostava ja palkitseva elämys. Yllätyksiä pelissä tulee toki olla, mutta ei sellaisia, jotka pakottavat rutiininomaiseen läpipeluuseen. En osaa tässä kuvailla, minkälaisia nämä ilman ennakkovaroitusta tapahtuvat asiat voisivat olla… Yllättäkää meidät!

Rainer Friman – Linnut

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Advertisements