Rovio – free to play, forced to pay?

Talouselämässä 6.2. kirjoittaa Elina Lappalainen kuin muistokirjoitusta Rovio Entertainment Oy:lle otsikolla Roviosta lähteneet johtajat paljastavat: Vakavia ongelmia kasvun hallinnassa ja johdossa. Talouselämän paperiversiossa otsikko on Pieleen meni 10 syytä miksi Rovio on pulassa.

Talouselämä on haastatellut Roviolta lähteneitä osaajia, joiden yhteinen sanoma kiteytyy puutteisiin yrityksen strategiaosaamisessa, sekä ylipäätään johtamisessa Rovion nopean kasvun aikana. Aiemmin lokakuussa 2014 Sanomat Helsingistä lennätti Juhani Saarisen kirjoitusta Rovio ei pysy enää kilpailijoiden vauhdissa, jossa myös puututtiin sukkelan kasvun hallitsemattomuuteen ja yksittäisenä virheliikkeenä osoitettiin jääminen free to play -pelien kelkasta.

Pahastiko johtaminen pielessä?

Omasta mielestäni Rovion kyky monistaa, kumuloida ja jatkaa Angry Birdsin menestystä on ollut peräti hämmästyttävää laatua. Saaga täytti äskettäin 5 vuotta, jonka johdosta Rovio julkaisi  lyhyen uutisen sivuillansa 12.12.2014.

Angry Birds

Angry Birds – merkkipaaluja

Voimme toki kysellä, kuinka pahasti pielessä johtaminen on ollut yrityksessä, joka yhä on monella mittarilla kaikkien aikojen menestyksekkäin mobiilipelialalla? Suomalaisilla on tapana ihmetellä, mikä meissä on vikana, kun eivät yrityksemme kestä koko maailman mitassa ykkösinä? Muissa maissa hämmästellään, kuinka näin pienestä valtiosta maailman ykkösiä ylipäätään on tullut ensimmäistäkään.

Olen aiemmin paneutunut mobiilipelien problematiikkaan kirjoituksissani Rovio – Angry Birds ei kestä lennossa? ja Supercell – Perkeleen management.

Free to play, forced to pay

Ns. ilmaispelien kantava idea – silloin kun niitä julkaistaan liiketoiminnan keskeisinä tekijöinä – on se, etteivät ne suinkaan ole pelaajalle ilmaisia. Tarkoitus on ilmaiseksi ladattavan ja asennettavan pelin avulla koukuttaa pelaajapoloinen maksamaan yhä useammin ja yhä enemmän pelaamisen aikana.

Motivaatio maksuperiaatteen muutokselle syntyi pelitalojen huomattua pelaajien laajalti olevan valmiit maksamaan pelaamisen ilon lisäksi menestymisestä pelimaailmassa. Lähes huomaamatta oli syntynyt kysyntää erilaisille valmiille pelihahmoille, maailmoille, ja mille tahansa edistysaskeleelle, jonka pelaaja voi ostaa toiselta pelaajalta. Pelitalot iskivät kiinni näihin markkinoihin.

Vain mielikuvitus on rajana, kun pelitaloissa pohditaan millä keinoin ja mistä kaikesta pelaajat saadaan maksamaan. Tavoiteltu lopputulos on, että ns. ilmaispeli maksaa pelaajalle lopulta enemmän kuin latausmaksullinen. Tähän luonnollisesti liittyy myös eetillismoraalisia ongelmia, koska pelaajat erittäin usein ovat rankasti alaikäisiä.

Palkitsevaan maksamiseen

Pelaamisen aikana suoritettavat ostot eivät erityisen hyvin sovellu Angry Birdsin kaltaisiin verrattain yksinkertaisiin peleihin. Angry Birds perustuu nerokkaaseen ajatukseen yhdistää tuoreet lintuhahmot kosketuskäyttöliittymän avulla ikivanhaan ammuntapeligenreen, jossa tähdättäessä määritellään pystysuunta ja nopeus.

Free to play ideana toimii huomattavasti paremmin sellaisissa peleissä, joissa hieman pitkäjänteisemmin rakennetaan jotakin. Pykäämisen kohde voi olla esimerkiksi talo, maatila, kylä, kaupunki, valtio, avaruusasema, taikka jotakin näitäkin megalomaanillisempaa. Tällöin on tapana pelin aikana oikealla rahalla ostaa asioita, joista on pitkäkestoista hyötyä tässä rakentelussa.

Angry Birdsin kaltaisissa peleissä pelin aikana suoritettavat ostot tulee sitoa pelin kulkuun siten, että mahdollisuus ostaa jotakin jo itsessänsä on palkinto. Säilyttääksensä arvostuksensa itsensä ja muiden pelaajien silmissä, on pelaajan ansaittava jokainen ostettava lisuke taitavalla ja neuvokkaalla pelaamisella.

Lintutuotteita joka puolella?

Jos on Rovio kuilussa, niin kuinka pääsisi sieltä takaisin ylös? Rovion yritys globaalisti tuotteistaa vihaiset linnut on kunnioitettavan haasteellinen.

Jotta tuotteistaminen Disneyn hahmojen tapaan onnistuisi ja kestäisi aikaa, on kyettävä jatkuvasti tuottamaan lisälehtiä siihen suureen tarinaan, joka hahmoja kantaa. Disney on ratkaissut asian siten, että tarinaa kerryttäviä toimijoita on valtavasti ja maailman joka kolkassa. Tällä tavoin tarina kiedotaan dynaamillisesti aikaan ja paikkaan.

Disneyn hahmojen tarinaa tukemaan syntyy hajautetusti tuotteita, jotka menestyvät kulttuurieroista huolimatta ja jopa niiden avulla. Roviolta tällainen joukkoistaminen vielä puuttuu, eikä se olekaan pelikulttuurissa yhtä helposti toteutettavissa kuin Disneyn tapaan sarjakuvissa, animaatioissa ja elokuvissa.

Nightwishin voimahahmon Tuomas Holopaisen soololevy kertoi Disneyn Roope Ankasta, miksi ei änkkäreistä?

Mitä jää käteen?

Mobiilipeli on sähköinen, aineeton tuote, eikä ostajalle jää mitään fyysillistä esinettä kirjahyllyyn. Kännykän näytöllä vain näkyy piskuinen kuvake, jota sohaisemalla peli käynnistyy. Tästä aineettomuudesta johtuen on pelaajan saatava jotakin pelaamisesta sinällänsä.

Pelaamisen tarjoamaa palkitsevuutta on tutkittu jonkin verran ja löydetty usean tyyppisiä palkitsevuuden kokemuksia: on iloa osaamisesta ja korkeasta pistemäärästä; on tekemistä yhdessä muiden pelaajien kanssa ja kunnioituksen hankkimista; on juurtumista alakulttuuriin ja yhteisöllisyyden kokemusta; jne.

Nämä pelaamisesta saatavat myönteiset kokemukset ovat yhteisiä lähes kaikelle tekemiselle, eivätkä mitenkään erityisesti koske pelaamista, saatikka mobiilipelaamista erikseen. Sama koskee pelaamisen kielteisiä asioita, kuten riippuvuutta, ajankäyttöä ja ajoittaista stressiä.

Mobiilipelien osalta luonteva tapa palkita pelaajia olisi paikkatietoon perustuvan yhteisöllisyyden lisääminen. Tämä voisi yksinkertaisimmillansa olla sitä, että pelaaja näkisi omia ja lähimpänä asuvien pelaajien saavutuksia pelin aikana. Vaikkapa pelimaailman sisällä ilmoituksina tyyliin Tampereessa Kalle93 on päässyt tänne saakka! tai Nokialla MaijaM sai tältä tasolta täydet pisteet!

Vieläkö lisää ritsaänkkäreitä?

Onko vihaisten lintujen perinteinen peli-idea jo kaluttu loppuun? Jos olet pelannut kaksi taikka kolme ensimmäistä änkkäriä, niin mitä lisäpalkintoja tai elämyksiä sarjan uudemmat osat tuovat? Eihän kukaan jaksanut loputtomasti pelata myöskään aiempia superhittejä, kuten Pac-Man, Mario tai Zelda.

On helppo todeta, että menestystä toisivat uudet loistavat peli-ideat, mutta nepä ovatkin harvinaisuuksia. Jos liiketoimintamalli perustuu Angry Birdsien tuotteistamiseen ja lisensointiin, on selvää, että lintujen tarina tulee pitää elossa. Senhän ei tarvitse tapahtua vain pelien avulla ja tulossa tiettävästi onkin änkkärielokuva.

Jolla Angry Birds Stella Limited Edition

Talouselämässä entiset roviolaiset kritisoivat Rovion johdon herkkyyttä sen enempiä miettimättä ja priorisoimatta lähteä mukaan kaikkeen tekemiseen. Tästä, taikka vaihtoehtoisesti kyvystä tarttua tilaisuuteen lienee jonkinlainen esimerkki juuri julkistettu yhteistyöprojekti Jolla Oy:n kanssa.

Jolla, Stella TOH

Jolla, Stella TOH

Virallinen tiedote löytyy Jolla Oy:n blogilta. JollaSuomi kertoo asiasta otsakkeella Jollalta ja Roviolta mielenkiintoinen julkistus ja Best Mobile Blog kirjoituksessa Jollalta ja Roviolta yhteinen Jolla puhelin! Kyseessä on Angry Birds Stella -aiheinen älykuori, joka yhdessä Jollan kännykän kanssa on rajoitettuna painoksena myynnissä Jolla Oy:n kaupassa.

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Mainokset