Nokia – kartat robottiajoneuvoille

Vielä hieman aikaa sitten Nokia etsiskeli ostajaa kartoillensa. Taloussanomat otsikoi kesäkuussa Nyt kaikki miettivät mitä Nokian Herelle tapahtuu.

Tänään ilmoitti Nokia jotakin todella tapahtuvan. Yhtiö antaa erittäin tarkat sähköiset karttansa ajoneuvoteollisuuden käyttöön Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Saksassa, sekä myöhemmin Japanissa.

Kuvausajoneuvo Saksan Berliinissä

Kuvausajoneuvo Saksan Berliinissä

Nokian virallinen tiedote löytyy HERE:n pressiosastolta otsakkeella HERE makes HD map data in US, France, Germany and Japan available for automated vehicle tests. Myös HERE-blogi kirjoittaa uutisesta: HERE introduces HD maps for highly automated vehicle testing.

Itseohjautuvat ajoneuvot asioiden internetin kautta

Tässä vaiheessa kartat eivät tule saataville kaikilta tieosuuksilta, vaan jokaisessa näistä mainituista maista on yksittäisiä tieosuuksia, jotka tuodaan karttatestien piiriin. Ajoneuvovalmistajat käyttävät HERE -karttoja kehittäessään automaatillisesti kulkevia ajoneuvoja, joiden itseohjautumisessa jopa senttien tarkkuuteen kykenevistä kartoista todella on hyötyä.

HERE-blogilla Leo Kent täsmentää karttojen merkitystä suhteessa erilaisiin antureihin ajoneuvojen itseohjautuvuuden kannalta. Anturien avulla on mahdollista havainnoida lähiympäristöä, mutta tarkat sähköiset kartat tuovat mukanaan ”kulman taakse katsomisen”, eli ennakoitavuuden.

Älyajoa anturien avulla

Älyajoa anturien avulla

Nokia ei asiaa erikseen painota, mutta kun näiden robottiajoneuvojen on tarkoitus paitsi vastaanottaa dataa HERE -pilvipalvelusta, myös lähettää toiseen suuntaan reaaliaikaista dataa mm. tieolosuhteista, on kyseessä asioiden internetin piiriin kuuluva ratkaisu (Internet of Things, IoT).

Ajoneuvojen some

Itse asiassa Nokia on rakentamassa ajoneuvoille omaa sosiaalista mediaa. Pääsääntö on sama kuin ihmistenkin somessa: saat käyttöösi kaikenlaista kiintoisaa informaatiota, kunhan itsekin osallistut sisällön tuottamiseen.

Kaiken keskellä on HERE -pilvi, josta ajoneuvot saavat esimerkiksi tarkat HD -kartat ja palveluun liitettyjen ajoneuvojen pilveen lähettämän reaaliaikaisen tiedon aina siltä osin kuin se koskee kyseistä lokaatiota.

Ja todellakin vastavuoroisesti jokainen ajoneuvo on HERE -pilven näkökulmasta kuin suuri anturi, jolta pilvi saa muiden ajoneuvojen mahdollisesti tarvitsemaa dataa yhteiseksi hyödyksi käytettäväksi.

HEREn liikennekeskus Yhdysvaltain Chicagossa

HEREn liikennekeskus Yhdysvaltain Chicagossa

Verkkokaupan pakettinne, olkaa hyvä

Itseohjautuvien ajoneuvojen tuleminen tietää valtaisaa mullistusta ja sitä myötä myöskin huimia mahdollisuuksia. Tähän saakka on julkisuudessa maalailtu lähinnä tavallisen kansalaisen liikkumiseen liittyviä uudistuksia, mm. todellista hands free to play -ajelua valtateillä, robottitakseja, sekä netistä tilattavia itseohjautuvia vuokra-autoja.

Itse näen mielenkiintoisempana tulevaisuuden näkymänä kaupankäynnin jakelulogistiikan rakentumisen uudelleen. Kirjoituksessani Älykaupan älykori piirtelin kepein vedoin visiota ilman kuljettajaa etenevistä logistiikka-ajoneuvoista.

Paitsi varastojen keskinäinen ja kauppoihin suuntautuva liikenne, tulee luonnollisestikin automatisoitumaan myös ja aivan erityisesti hyödykkeiden jakelu kuluttajille.

Pienelle kylälle saattaa ilman kuskia huristella Postilaitoksen pieni, sähköllä käyvä, noin metrin korkuinen keltainen jakeluauto, joka on etukäteen sopinut ajankohdan asiakkaan kanssa ja perillä älytunnisteella kuittausta vastaan antaa paketin asiakkaalle. Toiseen suuntaan tämä liikkuva, koko kylän yhteinen postilaatikko kuljettaa lähtevää postia.

HERE, vilskettä Berliinissä

HERE, vilskettä Berliinissä

Onko myynnissä?

Mitä tästä uutisesta pitäisi päätellä? Onko HERE edelleen myynnissä? Tänään tuskin tuli potentiaalisille ostajille mitään uutta tietoa, paitsi ehkä jotakin testaamisen ajankohtiin ja tieosuuksiin liittyvää.

Tämä päivä ei muuta HERE:n kauppaamisen todennäköisyyttä nähdäkseni millään tavalla. On joka tapauksessa intresanttia, että HERE:n omilta sivuilta saa termiä ”Nokia” etsiä kissojen ja koirien kanssa, vaikka toki siellä lähetetään Nokialle 150 v. synttärionnittelut.

Nokia C1?

Tavallisen kansalaisen kannalta Nokia on jälleen uudella tavalla kiinnostava, vaikka Nokian omaa ajoneuvoa tuskin näemme. Ellei sitten Nokian brändillä, mutta kumppanin valmistamana ja myymänä kuten tuore tabletti Nokia N1?

Olisiko se Nokian ensimmäinen oma sininen itseohjautuva auto sitten Nokia Car 1, eli Nokia C1? Niin, tämä Nokia C1 on leikkiä vain puoliksi, ja nähdäkseni aivan realistinen liikeidea toiselta puolen…

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Mainokset