Microsoft – Windows 10 palaute

Suuryhtiö Microsoftin sovellusten sähköiset palautejärjestelmät tähän saakka ovat käyttäjän näkökulmasta olleet kuuroja, mykkiä, sokeita ja huonomuistisia. Palautetoiminto on ohjelmasta joko löytynyt, taikka ei. Jos löytyi, niin yleensä käyttäjä pystyi pieneen tekstiruutuun kirjaamaan palautteensa ja asettamaan ehkä muutaman luokittelukriteerin. Palautteen lähettämisen jälkeen jäi vaivaamaan epäilys, josko se oikeasti lähti yhtään minnekään…

Kimmokkeen tälle kirjoitukselleni sain eilen päivittämäni Windows 10:n Toimintokeskukseen ilmaantuneesta palautepyynnöstä, joka näkyy kuvassa alla. Tiedoksenne, että vastasin suorastaan hyriseväni tyytyväisyydestä…

Päivityspalaute

Päivityspalaute

Vaatimattomassa, mutta ylistetyssä kirjoituksessani Jolla – Mänty (19.2.2013) hahmottelin modernia kaksisuuntaista palautekanavaa Jolla Oy:n kännykkään. Toiveeni ei toteutunut, mutta Jolla Oy rakensi oman TJC-fooruminsa (together.jolla.com), jossa käyttäjät voivat yhteisöllisesti kirjata, katsella ja arvioida virheilmoituksia, kehitysehdotuksia sekä muita asiaan kuuluvia seikkoja.

En tässä kertaa tuossa mäntykirjoituksessa vuonna 2013 esittämiäni näkemyksiä. Riemastuin tavattomasti huomattuani Microsoftin Windows 10 -käyttöjärjestelmän toteuttavan toiveistani useita.

Windows 10, palautetta palautteesta

Heti aluksi on todettava käyttöliittymän laadinnassa keskeisen yhdenmukaisuuden vaatimuksen vielä jääneen hieman vajaaksi kympissä palautetoiminnon käynnistyksen osalta. Toimintoja osataan käyttää, jos ne löydetään ja jos ne toimivat odotetusti.

Kuvassa alla näkyy muutama sovellus, joissa jokaisessa on Palaute -toiminto, mutta toiminnon käynnistys keskenään eri tavoin toteutettuna.

Palaute usealla käynnistystavalla

Palaute usealla käynnistystavalla

Uutisissa on pieni Lähetä palautetta -painike vasemmalla, jonka teksti näkyy kun valikko laajennetaan. Valokuvissa ja Groove musiikissa palaute lähetetään Asetusten kautta, mutta tekstit ovat erilaiset. Sähköpostisovelluksessa puolestaan löytyy pieni Palaute -kuvake vasemmalta tai alhaalta riippuen siitä, onko valikko laajennettu, vaiko ei.

Vaikka onkin pääasia, että palautetta pystyy lähettämään, ei käyttöliittymän yhdenmukaisuuden vaatimusta pitäisi ylenkatsoa etenkään yhtiössä, jossa määrittelijöistä ja tekijöistä tunnetusti ei ole pulaa, ja joka joskus on ollut tässä asiassa edelläkävijä.

Windowsin palaute

Kun Windows 10:n palautetoiminto käynnistetään, useimmat kokeilemani sovellukset (eivät kuitenkaan kaikki) aukaisevat uuden yhteisöllisen ja vuorovaikutteisen palautekanavan. Windowsin palaute täyttää eräitä tärkeimmistä asettamistani toiveista ja vaatimuksista.

Palaute ei enää vain lähde ja katoa jonnekin, vaan käyttäjä näkee paitsi oman palautteensa, myös muiden lähettämät ilmoitukset ja ehdotukset. Esimerkiksi valokuvasovelluksesta käynnistettynä on kyseinen sovellus jo valittu ja sitä koskevat palautteet selattavissa.

Jos joku toinen käyttäjä on saman asian jo ennättänyt kirjaamaan, riittää kun kannattaa samaa. Tällainen ehkäisee turhien tuplailmoitusten lähettämistä ja antaa mahdollisuuden vuorovaikutteiseen yhteisöllisyyteen. Käyttäjä ei enää ole eristyksissä.

Windowsin Palaute

Windowsin palaute

Kuvassa yllä olen suodattanut vain ehdotukset näkyviksi kannatuksen, eli suosituimmuuden mukaisessa järjestyksessä. Ylimmässä ehdotuksessa on kolme kannatusääntä ja itselläni on kannatustoiminto disabloituna, koska olen ehdotusta jo kertaalleen kannattanut.

Uusi palaute

Jos käyttäjälle tärkeä asia ei ole jo muiden toimesta tullut kirjatuksi, hän voi lisätä uuden palautteen. Toiminnon käynnistyttyä on samainen sovellus jo esitäytettynä luokassa ja aliluokassa (kuvassa alla Sovellukset ja Valokuvat).

Palautteeseen on mahdollista toiminnolla Ota näyttökuva liittää näyttökuvia tilanteen selkeyttämiseksi. Nämä kuvat ilmeisesti eivät näy kaikille, koska niissähän saattaa olla vaikka mitä. Harjoittelin näyttökuvien ottamista ja havaitsin, ettei kuva aina ilmaantunut palautelomakkeelle ennen kuin toiminnon käyttämisen jälkeen sohaisin lomaketta hiirellä (kuvassa alla ei näyttökuvaa kuulukaan olla).

Uusi palaute

Uusi palaute

Tämä palautetoiminto on erinomainen, mutta ei täydellinen. Itse olisin halunnut antaa uudesta sähköpostisovelluksesta ylistävää palautetta, mutta eihän se tämän toiminnon kautta onnistu. Eikö Microsoftilla ole otettu huomioon tällaisen tilanteen mahdollisuutta?

Uusi ehdotus

Esitän tässä ehdotuksen tuon virallisen palautekanavan ohitse. Mielestäni on kehujen ja kiitosten lähettäminen palautteena aivan yhtä tärkeätä, kuin on ehdotusten ja ongelmien kuvausten toimittaminen sovellusten valmistajalle.

Alla olevaan kuvaan olenkin sommitellut uuden valinnan Kehut ja kiitokset. Tällaistenhan olisi vahvan motivaatiotekijän takia syytä näkyä minkä tahansa yrityksen taikka yhteisön johdolle ja henkilöstölle.

Ehdotusehdotus

Ehdotusehdotus, Huom! tämä kuva on muokattu

Kirjoituksessani Jolla – Mänty kaipailin myös mahdollisuutta jatkuvasti pisteyttää sovelluksia ja toimintoja. Tässä tarkoituksessa askartelin kuvaan uuden Arvioi -toiminnon, jonka kautta käyttäjä olisi tilaisuudessa helposti suorittaa arvioinnin milloin tahansa ja vaikka kuinka monta kertaa.

Mitä tällaisesta helposta arvioinnista olisi hyötyä? Kun aika kuluu ja ohjelmistot kehittyvät, olisi näistä arvioista muodostettavissa johdon työpöydälle aikajanalle heidän asiakaskuntansa motivaatiokäyriä, jotka parhaassa tapauksessa näkyisivät myös maantieteellisesti alueittain ja muilla, esimerkiksi demografisilla kriteereillä eriteltyinä.

Mikäli tällainen motivaatiokäyrä usealta vuodelta kerättynä nyt näkyisi Microsoftin johdolle, se tällä hetkellä luultavasti osoittaisi Windows 10:n julkistuksen jälkeistä tyytyväisyyden kasvua.

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Mainokset