Kaupan IoT – tarkka paikannus halpenee

Tekniikka & Talous tietää kertoa eurooppalaisen Galileo -satelliittipaikannusjärjestelmän tulleen käyttöön vuoden 2016 lopulla. Kun järjestelmä aikanaan on kokonaan valmis, päästään jopa senttimetrien tarkkuudella onnistuvaan paikannukseen. Samalla tällainen tarkka paikannus tulee edullisemmaksi.

Galileo

Galileo

Tänään 6.1.2017 kirjoittaa Tekniikka & Talous toisessa artikkelissaan hypertarkan paikannuksen käyttökohteista ja hyödyistä, joita ovat mm.:

Tärkeimmät syyt kehittää tekniikkaa ovat itseajavat autot ja miehittämättömät lennokit.

Itseajava auto yhdistää paikannusdataan myös auton omien anturien ja kameroiden mittaustietoa. Gyrot, nopeus- ja kiihtyvyysanturit riittävät paikantamaan auton jonkin aikaa tarkasti, vaikka yhteys satelliittiin katkeaisi. Auto selviää hankaluuksitta jopa kahden kilometrin mittaisessa tunnelissa. Pidemmän katkoksen jälkeen auton omat mittaustiedot pitää kuitenkin synkronoida satelliittisignaalin kanssa.

Verkkokaupan pakettinne, olkaa hyvä (jälleen)

Entä mitä käyttöä olisi näillä itseajavilla autoilla ja muilla kulkuneuvoilla? On selvää, että tämä kehityssuunta mahdollistaa esimerkiksi kaupan ja postin jakelulogistiikan kehittämisen. Alla otteita aiemmasta kirjoituksestani Nokia – kartat robottiajoneuvoille.

Itseohjautuvien ajoneuvojen tuleminen tietää valtaisaa mullistusta ja sitä myötä myöskin huimia mahdollisuuksia. Tähän saakka on julkisuudessa maalailtu lähinnä tavallisen kansalaisen liikkumiseen liittyviä uudistuksia, mm. todellista hands free to play -ajelua valtateillä, robottitakseja, sekä netistä tilattavia itseohjautuvia vuokra-autoja.

Itse näen mielenkiintoisempana tulevaisuuden näkymänä kaupankäynnin jakelulogistiikan rakentumisen uudelleen. Kirjoituksessani Älykaupan älykori piirtelin kepein vedoin visiota ilman kuljettajaa etenevistä logistiikka-ajoneuvoista.

Paitsi varastojen keskinäinen ja kauppoihin suuntautuva liikenne, tulee luonnollisestikin automatisoitumaan myös ja aivan erityisesti hyödykkeiden jakelu kuluttajille.

Pakettiautomaatti pyörien päällä

Pienelle kylälle saattaa ilman kuskia huristella Postilaitoksen pieni, sähköllä käyvä, noin metrin korkuinen keltainen jakeluauto, joka on etukäteen sopinut ajankohdan asiakkaan kanssa ja perillä älytunnisteella kuittausta vastaan antaa paketin asiakkaalle. Toiseen suuntaan tämä liikkuva, koko kylän yhteinen postilaatikko kuljettaa lähtevää postia.

Pakettiautomaatithan ovat jo käytössä. Seuraavat askeleet kaupan jakelulogistiikan näkökulmasta ovat ensinnäkin muuntaa nämä pakettiautomaatit itseajaviksi ajoneuvoiksi ja toiseksi tehdä niiden tilankäyttö dynaamiseksi ja rakenne nykyistä modulaarisemmaksi.

Tavoitteena on, että näitä pakettiautomaatin lokeroita voidaan yksittäin ja ryhminä purkaa ja lastata erilaisiin jakeluajoneuvoihin kuten kontteja valtamerilaivoihin ja rekkoihin, mutta täysin automaattisesti.

Jakeluautossa ei tilaa kuljettajalle

Itsekseen täsmällisesti ja turvallisesti kulkeva ajoneuvo merkitsee mullistusta myös näiden ajoneuvojen suunnittelussa. Esimerkiksi verkkokaupan jakeluautossa ei enää tarvita kuljettajaa, eikä siten myöskään häntä varten tilaa, hallintalaitteita, turvatyynyjä, turvavöitä, tupakansytytintä, radiota, lämmitystä, ikkunoita ja muita ihmistä varten suunniteltuja varusteita.

Toisin sanoen, tulevaisuudessa on mahdollista rakentaa ajoneuvoja, jotka ovat nykyistä paljon pienempiä tai hyötykuormaltaan suurempia. Ne ovat paljon edullisempia valmistaa. Myös niiden kokonaiskäyttökustannukset ovat merkittävästi nykyistä alhaisempia, koska ne kuluttavat vähemmän energiaa, eivätkä ne tarvitse kuljettajaa. Tietojärjestelmiä, joiden varassa ne liikkuvat, voidaan päivittää kaiken aikaa livenä.

Ottaen huomioon tämän uuden kehityssuunnan mukanaan tuomat mullistukset, on julkinen keskustelu aiheesta hämmästyttävän vähäistä.

Aiemmat kirjoitukseni aiheesta löytyvät seuraavilla otsakkeilla:

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Mainokset