Microsoft – Mänty III

Globaali ohjelmistotalo, jonka rahapussukka on lähes ehtymätön ja jota myöskään henkilöstöresurssien puute ei vaivaa, voi niin halutessaan tehdä lähes kaiken itse ja siten pitää myös kontrollin suurelta osin itsellään. Aiemmassa kirjoituksessani Jolla – Mänty II pohdiskelin pienen Jolla Oy:n tapaa ulkoistaa asioita avoimen TJC-fooruminsa kautta (together.jolla.com).

Windows 10:n myötä myös Microsoft ryhtyi käyttämään joukkoistamista (joukkouttaminen, crowdsourcing) kehitys- ja tukityön välineenä. Uusi Palaute -toiminnallisuus antaa käyttäjälle mahdollisuuden paitsi kirjata omaa palautetta, myös katsoa, kannattaa ja kommentoida muiden antamaa.

Kuten kuvasta alla näkyy, esimerkiksi Kartat -sovelluksessa palautetoiminto löytyy Asetuksista. Palautteita on mahdollista lajitella ja suodattaa. Kannatusten määrä on selkeästi näkyvissä. Toteutetut toiveet sisältävät Microsoftin kommentit ja sovelluksen versionumeron, josta lähtien muutos on mukana.

Kartat – palaute

Microsoftin tapa joukkoistaa ei ole yhtä avoin kuin Jolla Oy:n. Mutta kun suuryritys on tehnyt palautekanavansa itse, on se paremmin integroitu sovelluksiin. Käyttäjän ei tarvitse erikseen kertoa mitä sovellusta palaute koskee, vaan sovelluksesta käynnistettynä se on jo tiedossa. Tästä seuraa, että käyttäjä myös näkee käyttäjäyhteisön palautteen, joka koskee kyseistä ohjelmaa.

Mikäli aiemmin kirjatuista palautteista ei löydy oman palautteen mukaista kannatettavaa, voi käyttäjä kirjata uuden. Kuvassa alla olen napsauttanut sinistä + -painiketta, jolloin pääsin tallentamaan uutta. Vaikka erilaisia täytettäviä kohtia on runsaasti, riittää kahden ensimmäisen täyttäminen Lähetä -painikkeen aktivoitumiseen. Toisin sanoen, pakollisia tietoja ovat vain palautteen tyyppi ja yhteenveto.

Kartat – uusi palaute

Vaikka palautteeseen on mahdollista täyttää monta kohtaa ja liittää myös kuva, mitään ylimääräistä ei ole pakko täyttää. Tiedot laitteesta, käyttöjärjestelmästä ja sovelluksesta tulevat mukaan automaattisesti. Nämä ovat siten varmasti mukana ja oikein, eikä niitä tarvitse karhuta käyttäjältä jälkikäteen.

Microsoftin ratkaisussa palautteen selailu ja kannatusäänien antaminen on todella helppoa. Toki myös Jolla Oy:n olisi mahdollista tarjota käyttäjille tie TJC:lle suoraan sovelluksesta siten, että sovellus olisi tiedossa (esimerkiksi käyttämällä välissä omaa palvelintansa, joka ohjaisi sovellustiedon kulloinkin käytössä olevalle tukifoorumille, joka nyt on TJC).

Kuvassa alla näkyy Microsoft Lumia 950 XL:n Kartoilla käyttäjien toive toteutettuna (tämä ehdotus näkyy kirjoituksen ensimmäisessä kuvassa).

Kartat – toteutettu toive

Suuryhtiö Microsoftin sähköinen palautejärjestelmä ei käyttäjän näkökulmasta enää ole kuuro, mykkä, sokea eikä huonomuistinen. Ja kun Kartat on universaali sovellus, tuli tämä uusi ominaisuus samaan aikaan tietokoneelle, tabletille ja kännykälle.

Microsoftin ja Jollan joukkoistamisratkaisut eroavat toisistaan merkittävästi käytännön toteutuksen osalta. Tärkein asia on kuitenkin yhteinen: käyttäjä ei enää ole yksin, vaan käyttäjät ovat yhteisö. Käyttäjät näkevät toistensa palautteen, voivat kommentoida niitä ja kannatusäänillä myös priorisoida asioita.

Jollan TJC mahdollistaa vapaamman keskustelun ja sitä myötä myös monipolvisen rönsyilyn. Microsoftin Palaute on suljetumpi ja ammattimaisempi, sekä siitä johtuen myös tylsempi eikä oikeasti suosi innovointia. On makukysymys, kumpaa arvostaa enemmän. Ehkä parhaat puolet olisi mahdollista yhdistää?

Yleensä käyttäjät tietävät, kuinka sovelluksen tai käyttöjärjestelmän tulisi toimia, mitä vikoja siinä on ja mitkä ovat ne kaikkein tärkeimmät toiminnot ja ominaisuudet. Tarjoamalla käyttäjille mahdollisuuden tulla yhteisöllisesti mukaan Microsoft ja Jolla kumpikin omannäköisellä tavallaan tunnustavat yhteisön voiman.

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Mainokset