Tammi – Paranoidi optimisti

Vaikka Nokia Oyj on edelleen voimissaan, on ”Nokian tuho” jatkuvasti esillä julkisessa keskustelussa. ”Tuholla” viitataan Nokian kännykkävalmistuksen loppumiseen ja siitä johtuneisiin suuriin irtisanomisiin. Yrityksen aiempia irtautumisia esimerkiksi kalossien, kaapelien ja tietokoneiden valmistuksesta ei muistella samanlaisena maailmanlopun tapahtumana.

Tammen julkaisema Risto Siilasmaan ja Catherine Fredmanin teos Paranoidi optimisti on tärkeä puheenvuoro Nokian lähihistoriasta. Vaikka kirjoittajat eivät samaan päädykään, Paranoidi optimisti vahvistaa eräitä aiempia tulkintojani. Näkemykseni mukaan Stephen Elopin nimittämisessä toimitusjohtajaksi tehtiin vain yksi iso virhe: hänet nimitettiin aivan liian myöhään.

Lehtien palstoilla esitetyt Siilasmaan toimet ärjyvän Jorma Ollilan varjossa osoittavat, ettei Siilasmaa olisi ilman Elopia kyennyt uudistamaan Nokian johtamistapaa ja yrityskulttuuria. Siilasmaa kyllä oli eri mieltä monesta asiasta, mutta lopulta teki kuten Ollila halusi. Elop tuli Nokiaan ukkosenjohdattimeksi ja veti puoleensa kaiken kritiikin talon sisältä ja ulkopuolelta. Stephen Elop todellisuudessa oli erittäin energinen ja pätevä johtaja, joka palkattiin kun Nokia jo oli lamaantuneessa tilassa. Elop uudisti yrityskulttuurin, nosti kipeät asiat pöydälle ja teki tarvittavat muutokset.

Teoksessa toistetaan eri henkilöiden suulla aiempia virheellisiä tulkintoja. Meego muka ei olisi voinut pärjätä vain yksi laite per vuosi -tahdilla. Kuitenkin Apple valloitti maailman iPhonella juuri tuolla tahdilla vuosina 2007 – 2012. Nokia yritti tehdä Nokia N9:stä iPhonelle kilpailijan, mutta oman kantani mukaan virhe oli keskittyminen vain tuotteeseen, ei koko valmistusprosessiin ja yritykseen. Nähdäkseni Nokian olisi N9:n lisäksi pitänyt luoda uusi emoyrityksestä erillinen ja itsenäinen Omppu uutta kännykkämallistoa suunnittelemaan ja valmistuttamaan. Eikä kännykän nimi silloin olisi ollut Nokia N9, vaan jotakin aivan muuta.

Nokia muka teki virheen laittaessaan ”kaikki munat samaan koriin”, kun ryhtyi valmistamaan Windows-kännyköitä. Ja kuitenkin Applesta tuli maailman menestynein kännykkävalmistaja juuri tuolla yhden korin strategialla. Ja oikeastihan Nokialla oli aivan liian monta koria ja aivan liian monta munaa (mm. peruspuhelimet, Symbian, Meego, Meltemi, Windows, ja kyllä, myös Android oli Nokian paletissa jo vuonna 2014). Luettelo Nokian tuotteista kertoo paitsi menestyksestä, myös ongelmista.

Vertailun vuoksi, Applella on kännyköissä alusta saakka ollut erinomainen, myyjien ja kuluttajien ymmärtämä konsepti nimeämisessä ja mallimerkinnöissä. Ensimmäinen kännykkä oli ytimekkäästi iPhone (ei esimerkiksi ”Apple 12345Zi”). Seuraavissa numero on pääsääntöisesti kasvanut. Uusia erilaisia iPhone-kännykkämalleja on koko historian ajan tullut erittäin maltillisesti, jolloin myyjät ja kuluttajat pysyvät helposti kartalla: nimi kertoo mistä kyse (phone), ja numero kertoo järjestyksen. Jos kuluttajalla on iPhone 5, hän oivaltaa heti, että Applen logiikalla iPhone 7 on uudempi, joten se täytyy saada. Applen ei erikseen edes tarvitse perustella miksi uusi malli on parempi, riittää että siinä on suurempi järjestysnumero.

Nokia ei ole halunnut käyttää Applen menestykseen johtanutta mallia, ei silloin, eikä nyt kun Nokia-kännyköitä valmistaa HMD Global.

Aiemmat aihetta käsitelleet kirjoitukseni:

Teidän nöyrin,

P.Tärkeä

Mainokset